Mój
osobisty Anioł stale prowokuje mnie do rozmów o sztuce z wybitnymi
artystami. Dlatego poniżej prezentuję osobowość, która wywarła
na mnie ogromne wrażenie i nauczyła pokory do życia we
współczesności.
Malarz,
grafik, rzeźbiarz i architekt Andrzej Fogtt, należy do grona
wybitnych polskich artystów, który dzięki talentowi, wielkiej
pasji i sile charakteru, wypracował własne widzenie w malarstwie. W
swojej sztuce Andrzej Fogtt odnosi się do świata natury, co jest
znakiem rozpoznawczym Mistrza.
![]() |
| Wieża Jedności, Autor Andrzej Fogtt |
Na
początku, sztuka Andrzeja Fogtta była figuratywna i została przez
krytyków zaszufladkowana do tzw. "Nowej figuracji".
Kolejne lata przyniosły pracę nad nowymi ideami, a w konsekwencji
zostały wyrażone w indywidualnym dla artysty języku
obrazu.Fundamentem dzieł była analiza pejzażu, zapisana w barwnych
strukturach, które wywołują u widza iluzję ruchu i energii
natury.
W
twórczości Andrzeja Fogtta można na początku dostrzec
najważniejsze odkrycia impresjonizmu w tym czyste kolory, światło
i promieniującą moc. Jednak jak twierdzi artysta
"najważniejszą drogą do odkrywania nowych form w sztuce
jest "Boski Nurt Natury".
Artysta
nieustannie rozwija swoje widzenie, co prezentują cykle obrazów, w
których motywem głównym jest byt zmieniający formę od narodzin,
aż do śmierci. Ponadto podczas spotkania w pracowni, artysta
przybliżył mi swój proces twórczy, w którym niezwykłą rolę
odgrywa m.in. podświadomość, która inicjuje obrazy. Proces
ten nazywany w przeszłości natchnieniem jest darem widzenia i
umiejętności odczytywania zjawiających się w umyśle form,
następnie zapisanych na płótnie. Takie korzystanie z możliwości
umysłu odczytywanie jego języka, daje i dawało w procesie
tworzenia, niezwykłe dzieło.
Przekazuję
Wam Kredo twórczości Andrzeja Fogtta:
Najważniejsze
w sztuce jest odwoływanie się do natury. Artyści różnych epok
jak: Leonardo da Vinci, Michał Anioł Buonarotti, Auguste Rodin,
Paul Cezanne, Claude Monet, Vincent Van Gogh, Balthus, Max Ernst,
Henri Matisse, Kazimierz Malewicz, Joan Miro, Pablo Picasso, Alberto
Giacometti, Henry Moore, Marka Rothko obserwowali i analizowali
naturę. Wolfgang Goethe dostrzegł w oknie rozszczepienie wiązki
światła. W późniejszych czasach nastąpiły dalsze odkrycia m.in.
optyki, a w konsekwencji fotografii, a w konsekwencji odkrycia
technologiczne. Technologia jest wspaniała, ale nie pierwszoplanowa.
Nie może nam zasłaniać horyzontu natury.
Sztuka
jest autonomiczna i nie powinna być usłużna, ani uległa wobec
technologii i współczesnych środków przekazu.
Stoimy
przed rewolucyjnym powrotem do natury. Odwrócenie się tzw. pseudo
awangardy XX w. od natury i wejście na drogę technologii i
spekulacji doprowadziło do wyczerpania i jałowości oraz
manipulacji samego "dzieła". Czas
powrócić ponownie do natury i do potencjału człowieka w harmonii
z naturą i wszechświatem, zastanowić się i odczytywać
informacje, które wykraczają poza obecny stan wiedzy. Czas porzucić
przekonania o wyższości techniki nad naturą. Wówczas dla sztuki
otworzą się bramy w najwyższej światłości.
Fotografie
pochodzą z prywatnych zbiorów artysty. Więcej dzieł artysty można
obejrzeć na stronie Andrzeja
Fogtta.
Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different.
Dziękuję
Patricia
Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different.
Dziękuję
Patricia





0 komentarze:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.