niedziela, 13 marca 2016

Andrzej Fogtt - o sztuce wprost z natury

Mój osobisty Anioł stale prowokuje mnie do rozmów o sztuce z wybitnymi artystami. Dlatego poniżej prezentuję osobowość, która wywarła na mnie ogromne wrażenie i nauczyła pokory do życia we współczesności.

Malarz, grafik, rzeźbiarz i architekt Andrzej Fogtt, należy do grona wybitnych polskich artystów, który dzięki talentowi, wielkiej pasji i sile charakteru, wypracował własne widzenie w malarstwie. W swojej sztuce Andrzej Fogtt odnosi się do świata natury, co jest znakiem rozpoznawczym Mistrza.


Wieża Jedności, Autor Andrzej Fogtt


Na początku, sztuka Andrzeja Fogtta była figuratywna i została przez krytyków zaszufladkowana do tzw. "Nowej figuracji". Kolejne lata przyniosły pracę nad nowymi ideami, a w konsekwencji zostały wyrażone w indywidualnym dla artysty języku obrazu.Fundamentem dzieł była analiza pejzażu, zapisana w barwnych strukturach, które wywołują u widza iluzję ruchu i energii natury.

W twórczości Andrzeja Fogtta można na początku dostrzec najważniejsze odkrycia impresjonizmu w tym czyste kolory, światło i promieniującą moc. Jednak jak twierdzi artysta "najważniejszą drogą do odkrywania nowych form w sztuce jest "Boski Nurt Natury".
  
Artysta nieustannie rozwija swoje widzenie, co prezentują cykle obrazów, w których motywem głównym jest byt zmieniający formę od narodzin, aż do śmierci. Ponadto podczas spotkania w pracowni, artysta przybliżył mi swój proces twórczy, w którym niezwykłą rolę odgrywa m.in. podświadomość, która inicjuje obrazy. Proces ten nazywany w przeszłości natchnieniem jest darem widzenia i umiejętności odczytywania zjawiających się w umyśle form, następnie zapisanych na płótnie. Takie korzystanie z możliwości umysłu odczytywanie jego języka, daje i dawało w procesie tworzenia, niezwykłe dzieło.



Żywiołem opętane, Autor Andrzej Fogtt


Przekazuję Wam Kredo twórczości Andrzeja Fogtta:
Najważniejsze w sztuce jest odwoływanie się do natury. Artyści różnych epok jak: Leonardo da Vinci, Michał Anioł Buonarotti, Auguste Rodin, Paul Cezanne, Claude Monet, Vincent Van Gogh, Balthus, Max Ernst, Henri Matisse, Kazimierz Malewicz, Joan Miro, Pablo Picasso, Alberto Giacometti, Henry Moore, Marka Rothko obserwowali i analizowali naturę. Wolfgang Goethe dostrzegł w oknie rozszczepienie wiązki światła. W późniejszych czasach nastąpiły dalsze odkrycia m.in. optyki, a w konsekwencji fotografii, a w konsekwencji odkrycia technologiczne. Technologia jest wspaniała, ale nie pierwszoplanowa. Nie może nam zasłaniać horyzontu natury. 

Sztuka jest autonomiczna i nie powinna być usłużna, ani uległa wobec technologii i współczesnych środków przekazu.


Genesis, Autor Andrzej Fogtt



Stoimy przed rewolucyjnym powrotem do natury. Odwrócenie się tzw. pseudo awangardy XX w. od natury i wejście na drogę technologii i spekulacji doprowadziło do wyczerpania i jałowości oraz manipulacji samego "dzieła". Czas powrócić ponownie do natury i do potencjału człowieka w harmonii z naturą i wszechświatem, zastanowić się i odczytywać informacje, które wykraczają poza obecny stan wiedzy. Czas porzucić przekonania o wyższości techniki nad naturą. Wówczas dla sztuki otworzą się bramy w najwyższej światłości.




Drzewo czarne, Autor Andrzej Fogtt


Fotografie pochodzą z prywatnych zbiorów artysty. Więcej dzieł artysty można obejrzeć na stronie Andrzeja Fogtta.






Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different. 
Dziękuję

Patricia 




0 komentarze:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.