wtorek, 22 marca 2016

Live painting w oparach koloru, dźwięku, światła - Edyta Dzierż

Energia koloru dla ciała i duszy

Każda pełnia księżyca wywołuje u mnie emocje i pozytywne wibracje. Podobnie działają na mnie kolory, obecne w malarstwie Edyty Dzierż. Atmosferę każdego obrazu, budują raz żywe i ogniste kolory, innym razem monochromatyczne barwy. Kolory grają pierwszoplanowe role w rzeczywisto – abstrakcyjnych obrazach artystki. Jak każdy scenariusz, również ten malarski, zakłada role drugoplanowe, które odgrywają halogenowe światła i rockowe dźwięki. Dla artystki kolor jest niczym muzyka, dlatego korzystając z okazji, wychwytuje dźwięki z otaczającej rzeczywistości, aby umieścić je na płótnach, tworząc nową jakość.

RÓŻOWY KADR NATURY olej na płótnie,akryl,tech.własna,80x100cm,2011, Autor Edyta Dzierż


W oparach koloru, dżwięku i światła

Połączenie koloru, światła i dźwięku, w sposób całkowicie naturalny, wywołuje zawirowania w wyobraźni odbiorców. Poczułam to na własnej skórze, podczas wernisażu wystawy „W oparach koloru” Edyty Dzierż, który odbył się w Galerii -1 PKOl Centrum Olimpijskiego. Artystka zaprosiła, wszystkich gości, do obejrzenia swojego dynamicznego i emocjonalnego performance. Działanie artystyczne pod wpływem chwili, tzw. live painting, było publiczną prezentacją procesu twórczego i energii twórczej artystki. Malarstwo gestu w akompaniamencie dźwięków i oparów z kolorowego światła to prawdziwa wypowiedz artystki, wyjście do odbiorcy, opuszczenie własnej pracowni, element wyzwolenia, a także odpowiedź na wiele pytań jakie zadają sobie odbiorcy sztuki współczesnej. Bowiem artysta to nie samo dzieło, z jakim jest identyfikowany, to także zestawienie emocji, energii, zaangażowania, determinacji, umiejętności, talentu, wyrzeczeń i twórczego umysłu, czyli zbioru indywidualnych cech, które odpowiadają za efekt końcowy, jakim jest dzieło sztuki. 




 WYDECH olej na płótnie. tech. własna, 90x150 cm 2011r, Autor Edyta Dzierż



Zapraszam na seans performance, live painting, pełen myśli, idei, śladów, znaków, słów, dźwięków i energii Edyty Dzierż:)

Dzieła tworzone przez Edytę Dzierż odwołują się do emocji, psychologii zachowań ludzkich oraz natury widzianej w skali mikro i makro. Jak podkreśla artystka „ to dzięki naturze, jej regularności, powtarzalności, kojarzę abstrakty i realne odniesienia w obrazy, w które uwikłany jest człowiek” Celem wydobycia pożądanego motywu, artystka stosuje własne techniki nakładania barw. Obrazy zachwycają trójwymiarowością, dzięki różnej strukturze/fakturze farb, raz gładkiej, a innym razem grudkowatej, wręcz biologicznej, która powstaje w wyniku zmieszania farby z surowcem naturalnym. Artystkę inspirują techniki ścienne jak fresk, mozaika, a także sgraffito za pomocą której z kolorowych warstw tynku wapiennego, nakładanych jedna na drugiej, powstają rysunkowo - malarskie reliefy. 




TELEPATIA 1 olej na płótnie. tech. własna, 100x150 cm 2011r, Autor Edyta Dzierż


Jak dodaje Irmina Dubaniowska – Kutek „Twórczość Edyty Dzierż jest przemyślanym działaniem artystycznym, prezentacją nowego piękna, spojrzeniem na nowo na naturę i wyszukanie w niej nowej, dynamicznej wizji świata.” 

MYŚL 2 olej na płótnie. tech. własna, 150x100 cm 2011r, Autor Edyta Dzierż




Zdjęcia zostały udostępnione za zgodą artystki. Pełną żywych kolorów i bogatą twórczość można podziwiać na autorskiej stronie.



Kwestionariusz z cyklu " Bliżej Edyty Dzierż"

Tradycyjnie i z wielką przyjemnością, odkrywam kilka kart z życia artstki z cyklu "Bliżej Artysty"

  1. Mój związek ze sztuką odkryłam "już od szkoły podstawowej malowałam, malowałam, malowałam...Zawsze chciałam zostać artystką ...i nią zostałam!"
  2. Nurt w sztuce, który jest mi najbliższy to "impresjonizm, postimpresjonizm, abstrakcja, koloryzm polski.Jak byłam w szkole podstawowej na drzwiach swojego pokoju kolekcjonowałam reprodukcje dzieł malarzy m.in. G. Courbet, P. Gauguin, V. Van Gogh, H. Matisse, P. Picasso... T. Makowski, J. Cybis, J. Nowosielski i innych."
  3. Od mentora/ profesora nauczyłam się "patrzeć na świat poprzez: Kolor, Formę, Światło, Przestrzeń!"
  4. Obraz/Rzeźba, który wywarł na mnie największe wrażenie ..."zawsze jak oglądam dzieła sztuki staram się wyciągnąć to, co jest dla mnie w nich najbardziej wartościowe np.: kolor albo forma, temat, ekspresyjny gest, dynamiczna kreska albo faktura, relacje przestrzenne, pomysł..."
  5. Miejsca do których często podróżuję to "hmmm, miejsca, do których najczęściej podróżuję... to te, w których byłam, i które dostarczyły mi impulsy, energię do twórczego działania!"
  6. Idealne miejsce do pracy to "pracownia malarska...moje Królestwo... gdzie jestem sama...gdzie zmagam się: ze swoimi myślami, ideami, energią twórczą... i z białym płótnem!"
  7. Kolory, które wyrażają moje emocje to ..."ogólnie wychodzę z założenia, że wszystkie kolory (razem z białym, czarnym) wyrażają moje emocje – jestem malarką... tylko używanie ich przeze mnie w większej lub mniejszej ilości zależy od mojego „stanu duchowego”, emocji, jakie mi towarzyszą w trakcie malowania konkretnego obrazu lub podczas działań live painting, performance."
  8. W pracy "dążę do uchwycenia tego „impulsu”, który sprowokował mnie do stworzenia obrazu!"
  9. We współczesności nowe technologie "pomagają mi odnaleźć się w rzeczywistości „tu i teraz”, odnaleźć „wszystko i wszystkich”, komunikować się bez jakichkolwiek granic, we współpracy z innymi ludźmi, możliwość prezentacji swojej sztuki i działań artystycznych, być profesjonalistą w swoim zawodzie, a przeszkadzają mi...korzystanie z nich zabiera dużo czasu...ale bez nich nie można żyć i profesjonalnie funkcjonować;-)
  10. Mój wernisaż którego nigdy nie zapomnę ..."hmmm, chyba największe emocje towarzyszą mi podczas moich wernisaży, działań live painting/performance obraz_dźwięk_światło Każda wystawa to inna przestrzeń wystawiennicza...i co za tym idzie pokazuje m.in. moje nowe obrazy, inne emocje, zagadnienia artystyczne...Wtedy jest to osobista - konfrontacja, dialog... rozmowy, dyskusje... z odbiorcami, z wieloma ludźmi...z samym sobą. Wszystko to jest zawsze unikalne i daje niezapomniane przeżycia, i doświadczenia na kolejne wernisaże!"
  11. Artysta, którego chciałabym osobiście poznać, gdyby jeszcze żył to "Michał Anioł, Paul Gauguin, Henri Matisse, Pablo Picasso, Jackson Pollock...Jan Cybis, Tadeusz Kantor, Jerzy Tchórzowski... i wielu innych, których dzieła wpłynęły na moje artystyczne działania." 


Z LOTU PTAKA olej na płótnie akryl tech. własna 70x60 cm 2010 r..Autor Edyta Dzierż




Dziękuję za fascynujące spotkanie w oparach koloru, dźwięku i światła. 

Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different. 

Dziękuję


Patricia

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.