niedziela, 20 marca 2016

Szósty zmysł Doroty Łacek - Gorczycy

Oryginalny język sztuki Doroty Łacek - Gorczycy


Spotkanie z Dorotą Łacek - Gorczycą spowodowało totalne przemeblowanie mojego wyobrażenia o technikach malarstwa. Dlaczego? Otóż artystka posługuje się niezwykle szlachetną i opracowaną przez siebie techniką Luminofor, czyli połączenia substancji fotoluminescencyjnej występującej w naturze z farbą. W ten sposób pokrywa płótno, tworząc interesujące obrazy. Technika wymaga precyzyjnego nakładana farby na wzór fresków, gdyż naturalna substancja nie znosi akcji, szybkości, a wręcz przeciwnie wymaga staranności i skupienia. Efekty końcowe są zachwycające, gdyż jeden motyw obrazu można obejrzeć w dzień, a drugi jedynie nocą. Co ciekawe dopiero przy zgaszonym świetle obraz zaczyna żyć, eksponując swoją drugą twarz. Stajemy się świadkami scen, niczym ujęć z kadru filmowego.


Love light Autor Dorota Łacek - Gorczyca




Love dark Autor Dorota Łacek - Gorczyca




Współczesność karmi nas niezliczoną ilością multimedialnych obrazów. Nauczeni szybkiego przyswajania informacji i obrazów, wciąż poszukujemy nowych doświadczeń wzrokowych. Film dostarcza nam kompletu bodźców pobudzających słuch, wzrok i umysł. Motywy obrazów Doroty Łacek - Gorczycy w formie nawiązującej do storyboardów, przywodzą na myśl nasze ulubione sceny z filmów. Artystka jako doświadczony scenograf teatralny i filmowy, świadomie nawiązuje do filmów, jako zbioru obrazów decentrystycznych. Wybrane obrazy powstały na podstawie scen m.in. z Casablanki, Absolwenta, Leloucha, Matrixa. 


Lelouche dark Autor Dorota Łacek - Gorczyca


Lelouche light Autor Dorota Łacek - Gorczyca




Sekretem twórczości artystki jest tajemnica, która pociąga nas wszystkich. W obrazach jest zaklęta myśl, filozofia, emocje, czysta magia. Realizowane w nurcie decentrystycznym malarstwo jest pełne sekretów. Co więcej dotyka odmiennych stanów podświadomości, co widać w stworzonym przez artystkę cyklu SUSURRUS SERAPHIN/SENSUS (pol. SZEPTY SERAFINÓW/ZMYSŁY) Obraz jest osobistym „filmem” życia artystki, gdyż dociera do wszystkich zmysłów odbiorców wzroku, słuchu, smaku, dotyku oraz tzw. szóstego zmysłu. W cyklu dostrzegamy również inspirację "Jednolitą Teorią Czasoprzestrzeni" Adama Wiśniewskiego Snerga i Sądem Ostatecznym Michała Anioła. Jak dodaje Dorota Łacek - Gorczyca sztuka jest moim misterium. 






Szepty Serafinów zmysły light Autor Dorota Łacek - Gorczyca




Szepty Serafinów dark Autor Dorota Łacek - Gorczyca

Z cyklu z "Bliżej Doroty Łacek - Gorczycy"


Artystka podzieliła się ze mną swoimi myślami. Osobiście to chciałabym wam przekazać z głębi duszy artysty.

  1. Mój związek ze sztuką odkryłam "w wieku 8 lat, kiedy mój Tato pokazał mi dzieła Matejki i Malczewskiego."
  2. Nurt w sztuce który jest mi najbliższy to Decentryzm
  3. Od mentora/ profesora nauczyłam się : "Dopasuj wielkość płótna do dzieła, które chcesz stworzyć."
  4. Obraz, który wywarł na mnie największe wrażenie: „Sąd Ostateczny” Michała Anioła
  5. Miejsca do których często podróżuję to: "Moje podróże, to samotnia mojej pracowni."
  6. Idealne miejsce do pracy to: Moja pracownia.
  7. Kolory, które wyrażają moje emocje to: "pełna gama, w zależności od tego co chcę przekazać, jestem obserwatorem, moje emocje nie mają znaczenia, najważniejszy jest widz. Sztuka, malarstwo, kolor ujęty w formę to mój język porozumiewania się z drugim człowiekiem."
  8. W pracy staram się dążyć do: doskonałości.
  9. We współczesności nowe technologie pomagają mi: zrozumieć drugiego człowieka, a przeszkadzają w: nie przeszkadzają mi, cieszę się ,że są i rozwijają się.
  10. Mój wernisaż którego nigdy nie zapomnę: "na Mazowieckiej, kiedy zgasiłam światło, była cisza i miałam wrażenie, że wszyscy obecni zatopili się w swoich myślach. Wszyscy byli razem, i tylko światło moich obrazów, każdego z osobna przeniosło w świat intymnych emocji."
  11. Artysta, którego chciałabym osobiście poznać, gdyby jeszcze żył to: Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simon, Giovanni Lorenzo Bernini zw. Gianlorenzo, a zwłaszcza: Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y PICASSO

Oglądanie obrazów Doroty Łacek - Gorczycy gwarantuje niezwykłe przeżycia. Zatem zapraszam was na krótki seans filmowy. :)



Zdjęcia obrazów zostały zamieszczone dzięki uprzejmości artystki. Zbiory z całego okresu twórczości znajdują się na autorskiej stronie.




Miłego

Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different. 

Dziękuję


Patricia


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.