sobota, 4 lutego 2017

Visual Artist Anna Kossakowska – przekraczanie barier w życiu, sztuce i nauce

Misją Anny Kossakowskiej, absolwentki warszawskiej ASP, jest robić rzeczy dobre, piękne i użyteczne. Wyspecjalizowała się w malarstwie i architekturze wnętrz, dlatego potrafi operować zarówno płaszczyzną dwuwymiarową, jak i trójwymiarową. Poza malarstwem zbadała wiele innych terenów aktywności artystycznej, gdzie działała jako scenograf teatralny, visual merchandiser, nauczyciel, a także kurator sztuki. Miała okazję realizować scenografię do spektaklu Antygona w Antycznym Teatrze na Sycylii. Artystka realizowała oprawy graficzne, ilustracje do wielu książek, autorstwa jej taty Mirosława Kossakowskiego.

Bardzo wyraźnie można określić jej trzy obszary działania, czyli malarstwo w różnych technikach i stylach, międzypokoleniowe nauczanie sztuki oraz wspieranie innych artystów, w roli kuratora wystaw.


Tarcza, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 



W malarstwie niewątpliwie czerpie inspiracje z architektury, natury oraz mitologii nordyckiej. Te ostatnie inspiracje dotyczące jej ulubionych atrybutów Wikingów, jakimi są tarcze, które odkryła podczas pobytu na stypendium artystycznym na wyspie Helnaes w Danii. W 2011 roku odbyła 4 miesięczne warsztaty obejmujące program wykładów oraz praktycznych zajęć z ceramiką i malarstwem. Inspiracją do kolejnych prac były zajęcia z mitologii nordyckiej, podczas których uczyła się o ówczesnych rytuałach, grach, silnych wierzeniach w Bogów, oraz wciąż aktualnych, wśród nordyckiej ludności, powiedzeniach. Ponadto zwiedzała muzea oraz podróżowała szlakiem kamieni runicznych. Na wyspie obcowała z niepowtarzalną fauną i florą. Stąd poza pejzażami z wypraw śródziemnomorskich oraz portretami, maluje niezwykłe tarcze, które Wikingowie, jak głosi legenda, po zakończonej walce wieszali na ścianie.





Wyspa Helnaes, Autor Anna Kossakowska






Wyspa Helnaes, Autor Anna Kossakowska






Wspomniane wyprawy nad morze śródziemne, w obszary Grecji i Włoch, również były dla niej źródłem inspiracji. W udzielonym wywiadzie dla Przemyskiego Przeglądu Kulturalnego możemy przeczytać:„ Inspiracją do wielu moich prac malarskich i rysunkowych są na pozór bardzo zwyczajne krajobrazy, sytuacje, wrażenia – wszystko co spotykam wokół siebie. Motywy, które na pierwszy rzut oka nie wydają się zbyt atrakcyjne i fascynujące, przy baczniejszym obejrzeniu okazują się pełne uroku, uczucia, często magii.”






Tarcza w pracowni, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 




Artystka wypracowała swój własny sposób wyrazu, magiczny, artystyczny alfabet, który podobnie jak runy stanowi tajemnicę, którą każdy z nas może interpretować na własny sposób. Wstępem do malowania, jak powiedziała mi artystka, jest przygotowanie obrazu, gdy na blejtram naciągam płótno, co jest energią twórczą, nieodłączną ceremonią, którą można porównać do przygotowania do treningu sztuk walki, formą przechodzenia ze sfery sacrum do profanum.




Smocze oko, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 



W 2014 roku Anna Kossakowska zainspirowała się kolejną wyprawą, tym razem słowiańskimi szlakami zlokalizowanymi w Górach Świętokrzyskich, gdzie u podnóży Łysej Góry powstała osada średniowieczna. To w tym historycznym anturażu powstawały jej kolejne obrazy w technice olejnej, inspirowane tarczami oraz naturą. Na zakończenie pleneru malarskiego, zorganizowanego przez artystę Kubę Janysta, odbyła się wystawa prezentująca dokonania wszystkich artystów z grupy malarskiej Młodzi Sztuką.




Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 




Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 






Foto P.K.



Okrągłe, niestandardowe płótna, które wcześniej zdobiły tarcze, poprowadziły intuicyjnie artystkę do nowych form i motywów malarskich. Powstał cykl prac nawiązujący do kształtu i barw ludzkich oczu. Miałam okazję bliżej przyjrzeć się obrazom podczas najnowszej indywidualnej wstawy w Domu Kultury Stokłosy. W dwóch przestrzennych i dobrze oświetlonych salach galerii U, obejrzałam 24 obrazy, namalowane w technice akrylowej z Eye-effectem. Tytuł wystawy „Trzecie oko” odwołuje się do trzeciego oka, jako głównego motywu oraz inspiracji oczami, które są zwierciadłem duszy. Wprowadził mnie w niezobowiązującą grę przemyśleń i wręcz burzę mózgu. Faktycznie odkryłam jeszcze więcej, na obrazach pojawiają się również motywy daleko odbiegające od formy ludzkiego oka, dotyczą one natury, kosmosu, wulkanów, tęczy i wibracji komplementarnych barw, które wpływają na mnie energetyzująco.




Kosmos, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 






Źródło, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 






Tchnienie, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 






Drugim obszarem codziennej aktywności Anny Kossakowskiej jest nauczanie o sztuce, w czym skutecznie pomaga artystce umiejętność przekazywania tego, co kocha najbardziej, czyli malarstwa. Artystka, niezależnie od wieku kursantów, uczy różnych technik artystycznego wyrazu oraz malarstwa intuicyjnego. W tym zakresie współpracowała ze stowarzyszeniem Echo, a obecnie prowadzi galerię w Fundacji Metamorfozy. Najmłodsze dzieci uczą się rozmaitych technik plastycznych, jak uprzestrzennianie drzewa Klimta, tworzenie wielkich motyli, czy efektów mozaiki. Celem nauki jest przełamywanie wewnętrznych barier, uświadomienie kursantom, że każdy z nich ma swój indywidualny sposób realizacji prac. Zajęcia uczą jak być sobą, bez potrzeby naśladowania. Malarstwo intuicyjne podobne do Vedic Art, również polega na prezentowaniu jedynie technik, narzędzi oraz wolności w poruszania się własną, nieskrępowaną drogą. Zapraszam na zajęcia dla dzieci do Akademii Artystycznejdorosłych do Fundacji i Galerii Metamorfozya seniorów do Europejskiego Centrum Uniwersytetów drugiego i trzeciego wieku.




Fragment Trzecie oko, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 





Trzecim obszarem działania artystki jest organizowanie wystaw pod szyldem artystycznego projektu Eviva L'Arte. Projekt jest bardzo osobisty i dotyczy promocji sztuk pięknych o zasięgu ogólnopolskich i międzynarodowym. Do tej pory zorganizowała wystawy artystów z Polski i Serbii, ale nie ogranicza się i planuje objąć partnerstwem artystów z innych krajów. Życzę samych sukcesów na każdym polu działania :)




Katalog, Autor Anna Kossakowska, Foto Dariusz Bułak 



Więcej informacji znajdziecie na stronie artystki. Obrazy Anny Kossakowskiej są doceniane, sprzedawane i wystawiane w Polsce oraz za granicą.




Podczas wernisażu, Foto Dariusz Bułak  
Zdjęcia zostały udostępnione za zgodą autorów. 


Zapraszam tradycyjnie na autentyczny i niepowtarzalny cykl bliżej Artysty.


„Bliżej Anny Kossakowskiej”

  1. Mój związek ze sztuką odkryłam mając 6 lat, kiedy na międzyszkolnym konkursie plastycznym moja praca została nagrodzona, a ja zrozumiałam, że to co robię, może być ciekawe także dla innych.
  2. Nurt w sztuce, który jest mi najbliższy to był przez wiele lat impresjonizm, ale ostatnio czerpię inspiracje także z innych nurtów czy nawet pojedynczych dzieł.
  3. Od mentora/ profesora nauczyłam się bycia autentyczną we wszystkim co tworzę i robię, nawet wbrew aktualnym trendom.
  4. Obraz/Rzeźba, który wywarł na mnie największe wrażenie to były antyczne rzeźby greckich bogów.
  5. Miejsca do których często podróżuję to miejsca nad morzami i oceanami; najlepiej wyspy.
  6. Idealne miejsce do pracy to każde, które może być azylem lub otwartym dla ludzi, w zależności od mojego nastroju.
  7. Kolory, które najczęściej wyrażają moje emocje to czerwień i błękit.
  8. W pracy (i nie tylko w pracy) dążę do harmonii i równowagi.
  9. We współczesności nowe technologie pomagają mi pokazywać moją sztukę szerszemu gronu odbiorów, nie przeszkadzają mi, bo korzystam z nich tak jak z innych narzędzi, zależnie od potrzeby.
  10. Mój wernisaż którego nigdy nie zapomnę to wspólna wystawa z moją Mamą, która zawsze mnie wspierała i nadal wspiera w twórczych działaniach, a w 2016 roku zgodziła się po latach pokazać swoje obrazy razem z moimi pracami.
  11. Artysta, którego chciałabym osobiście poznać, gdyby jeszcze żył to Gaudi.



Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different. 


Dziękuję
Patricia 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.