czwartek, 17 marca 2016

Faces Wita Bogusławskiego - rzeźbione emocjami

Człowiek, jako motyw rzeźby

Muszę przyznać, że rzeźba jest dla mnie mniej zrozumianą materią, podobnie zresztą jak człowiek ;) bywa ... 
  
Artysta Wit Bogusławski, w przeciwieństwie do mnie, rozumie i zna się na trójwymiarowej kreacji, jaką jest rzeźba. Inspiracje odnalazł już w dzieciństwie, a wiedzę w szkołach artystycznych ... Częstym motywem jego prac jest człowiek jako jednostka, jako tłum, z wewnętrznymi i skrywanymi emocjami, które przybierają kształt ciężkiej stali, niczym zbroi chroniącej twarz przed światem zewnętrznym. Temat emocji jest bliski każdemu z nas, dlatego często mówimy o naszych przeżyciach, fascynacjach, obsesjach, przebudzeniach i doświadczeniach. 

Artysta w swoich rzeźbach wykuwa emocje, nie stosuje ubarwień i języka poezji, ale proste zwroty o dużym znaczeniu. Dobrym przykładem są rzeźby z gipsu i gliny  ...


Autoportret Wit Boguslawski






"Rzeźba stanowi jeden z nurtów, które kształtują jego twórczość. Zwykle pracuje w metalu, kamieniu spawając poszczególne części, tworząc przestrzenne instalacje o różnych wymiarach (...) Jego spojrzenie na materialność formy rzeźbiarskiej, to nic innego, jak wpisanie formy w przestrzeń, która oblewa wymyślony przez twórcę przedmiot."


Irmina Dubaniowska- Kutek

Jak powstaje rzeźba?


Siedząc na wygodnej kanapie w pracowni Wita Bogusławskiego starałam się zrozumieć istotę pracy współczesnego rzeźbiarza :) Rozmawialiśmy o takich twórcach jak Igor Mitoraj, Michał Anioł, Auguste Rodin, a także o tureckim rzeźbiarzu Zuhtu Muridoglu. Próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na moje ulubione, a zarazem bardzo trudne pytanie o złote zasady powstawania rzeźby. Oto one:
  
"Trzeba wziąć kawał marmuru i odrąbać wszystko co w nim niepotrzebne.”
 Auguste Rodin   

"To co się w największym wysiłku tworzy, winno wyglądać tak, jakby powstało szybko, prawie bez wysiłku z zupełną łatwością , na przekór prawdzie." 
Michał Anioł 

  • Środki wyrazu powinny być dostosowane do tematu
  • Niezbędna jest mocna i przemyślana konstrukcja
  • Należy wykonać odlew modelu z gipsu lub z żywicy
  • Surowiec powinien być dostosowany do miejsca ekspozycji w tym warunków atmosferycznych
  • Surowiec powinien być odpowiednio zabezpieczony 
  • Istotna jest przemyślana kompozycja 
  • Ważne są niedomówienia w przekazie
  • Istotne są elementy dodające ekspresyjności kompozycji


Obsesja,Wit Boguslawski



Olejne twarze z Gór Stołowych


Rzeźba to nie jedyna forma artystycznego wyrazu artysty, bowiem Wit Bogusławski doskonale posługuje się pędzlem. Obrazy olejne inspirowane górami Stołowymi, przedstawiają profile ludzkich twarzy wykute w skałach. Dlatego od razu nasuwa się skojarzenie, że jego „obrazy są rzeźbiarskie”.


Autor Wit Boguslawski


Jakie są myśli współczesnego rzeźbiarza?


Myśli są zwięzłe i na temat z cyklu „Bliżej Wita Bogusławskiego”:

  1. Mój związek ze sztuką odkryłem w dzieciństwie.
  2. Nurt w sztuce który jest mi najbliższy to klasycyzm.
  3. Od mentora/ profesora nauczyłam się dobrego warsztatu.
  4. Rzeźba,która wywarła na mnie największe wrażenie to antyczna rzeźba znana pod nazwą Grupa Laokoona.
  5. Miejsca do których często podróżuję to Turcja.
  6. Idealne miejsce do pracy to własna pracownia.
  7. Kolory, które wyrażają moje emocje to żółć i czerwień.
  8. W pracy staram się dążyć do doskonałości.
  9. We współczesności nowe technologie pomagają mi w poszukiwaniu nowych rozwiązań przy realizacjach, a przeszkadzają w dokonaniu szybkiego wyboru
  10. Mój wernisaż którego nigdy nie zapomnę to otwarcie poplenerowej wystawy rzeźby w mieście Świecie.
  11. Artysta, którego chciałabym osobiście poznać, gdyby jeszcze żył to Michał Anioł.
Artysta zdobył wiele nagród w konkursach rzeźbiarskich, a prace prezentował publiczności na wystawach w Polsce i zagranicą. Więcej o jego ciekawych projektach artystycznych można przeczytać na autorskiej stronie.

Zdjęcia dzieł udostępnione dzięki uprzejmości artysty ;)

Pozdrawiam 



Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different. 

Dziękuję



Patricia


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.