“London’s where I was brought up. It’s where my heart is and where I get my inspiration.”
Alexander McQueen
Londyn
to miejsce, w którym na własnej skórze doświadczyłam
niesamowitej energii tworzenia inspirowanej wprost z natury oraz
dzikiego piękna zaklętego, w lśniących niczym pełnia księżyca, ubraniach. Dlaczego Londyn zapytacie? Gdyż to tam w perfekcyjnie
zaprojektowanych 9 salach Victoria and Albert Museum
zaprezentowano historyczne projekty Alexandra McQueena. Po pierwsze
primo potwierdzam ta wystawa to klucz do niesamowitej wyobraźni
projektanta, a po drugie primo potwierdzam posiadał olśniewającą
wyobraźnię, podobnie jak Albert Einstein, który zapewne nie
inspirował projektanta, ponieważ prawdziwych inspiracji szukał wśród pewnych siebie kobiet, cenionych Artystów, w scenariuszach do produkcji
filmowych, historii własnego kraju, przede wszystkim w naturze i jej
konotacjach z człowiekiem oraz przeznaczeniu do życia i śmierci
...
Zanim
zabiorę Was do gabinetu osobliwości Lee Alexandr'a McQeen'a, czyli
zbioru jego największych inspiracji, chwilę poświęcę na
przybliżenie kilku twardych faktów z życia projektanta mody.
1.
Urodził się w dniu 17 marca 1969 r. w Londynie.
2.
Jako 11 letni chłopiec już wiedział, że zostanie projektantem
mody.
3.
Jako 16 letni młodzieniec uczył się krawiectwa w
domach mody Anderson
& Sheppard oraz Gieves i Hawke.
4.
Teatralne i filmowe kreacje realizował dla wytwórni Angels The
Costumiers.
5.
Jako 20 latek pracował dla japońskiego projektanta Koji Tatsuno.
6.
Pracował również w Mediolanie dla projektanta Romeo Gigli.
7.
Studiował w Central Saint Martins University of
Arts.
8. W 1996 r. został
projektantem w Givenchy.
9. W 2000 r. został
dyrektorem kreatywnym w Grupie Gucci.
10. Czterokrotnie
uzyskał tytuł "Brytyjskiego Projektanta Roku", a także w
2003r. został "Międzynarodowym Projektantem Roku"
12. Zmarł śmiercią
tragiczną w dniu 11 lutego 2010r.
Ostre, niczym brzytwa krawiectwo, wyzwalające w kobietach indywidualizm i najbardziej prymitywne instynkty, to wizytówka projektanta, która kryje w
sobie wszystkie jego namiętności. Jego znak rozpoznawczy to krawiectwo kontrastów siły i
delikatności oraz odgrywanie roli romantycznego bohatera nieszczęśliwie zakochanego w swoim fachu. W inspirowanej romantyzmem kolekcji, projektant
pokazuje nam, jak nieszablonowo myśli, jak zacięcie broni swojej wizji oraz twórczości nieskrępowanej przez normy. Dlatego zmieniaj zwyczaje tworząc projekty
bezpośrednio na modelach, szokując bardziej skromną społeczność, m.in. wtedy powstaje autorski efekt
„bumster” polegający na niekonwencjonalnym cięciu spodni,
częściowo odsłaniającym pośladki. Często porzucał wcześniejsze
szkice, aby tworzyć spontaniczne kreacje. Był chuliganem we własnym
atelier.
" You've got to know the rules to break them. Thats what im here for, to demolish the rules but keep the tadition"
Alexandet McQueen
Wiele inspiracji czerpał również z mrocznego gotyku, tematu życia i śmierci, odnosząc się do filmów Tima Burtona, Petera Weirs'a, historycznych postaci jak Elizabeth How, Dr Frankenstein, Marie Antoinette. Projektant odkrywał wówczas swoją melancholijną naturę, która w skrajnościach zawsze prowadzi do wielkich emocji i czynów, jakim była niewątpliwie wykonana z czarnych piór suknia The Horn Of Plenty oraz zwiewna The Widows of Culloden.
"I oscillate between life and death, happiness and sadness, good and evil" Alexander McQueen
Alexandet McQueen
Wiele inspiracji czerpał również z mrocznego gotyku, tematu życia i śmierci, odnosząc się do filmów Tima Burtona, Petera Weirs'a, historycznych postaci jak Elizabeth How, Dr Frankenstein, Marie Antoinette. Projektant odkrywał wówczas swoją melancholijną naturę, która w skrajnościach zawsze prowadzi do wielkich emocji i czynów, jakim była niewątpliwie wykonana z czarnych piór suknia The Horn Of Plenty oraz zwiewna The Widows of Culloden.
"I oscillate between life and death, happiness and sadness, good and evil" Alexander McQueen
Tworzył wyjątkowe kreacje, mocno zainspirowane nieskrępowaną dzikością, światem zwierząt, odizolowanych od cywilizacji, prymitywnych plemion, kultem życia w zgodzie z otaczającą naturą. Całą swoją uwagę i młodzieńczy zapał koncentrował na naturze, co widać w niezwykle drapieżnej kolekcji A Jungle Out There. Inspiracją do kolekcji był również film Rolanda Joffe The Mission. Wrażliwość i romantyczność projektanta widać w projekcie „Oyster”, wyrażającej cykl przemian i moc świata przyrody.
„ Animals … fascinates me becausse you can find a force, an energy, a fear that olso exists in sex.”
Alexander McQeen.
Historia
ostatniej bitwy Szkocji o Culledon na brytyjskiej ziemi, również
stała się inspiracją do tworzenia nowych kreacji. Powstała wówczas kolekcja w szkockich barwach z militarnymi detalami. Wojowniczy i buntowniczy styl kreacji
miał być kontrastem do romantycznej natury projektanta. Główne
inspiracje tego okresu to imperium Brytyjskim, czerwona satyna,
aksamit, gorsety, kryształy Svarowskiego, portret księżniczki w
odmienionym stylu punk …
"I’m
a designer with a cause. I like to challenge history"
Kolekcje
prezentowane na wybiegach rzucały publiczność na kolana, która
jadła z rąk projektanta wszystko co stworzył. Awangardowe pokazy
przekraczały najśmielsze oczekiwania ze względu na głębokie
nawiązania do prawdziwych inspiracji projektanta, pochodzących
niemal z całego świata. Narrację podkreślano poprzez akcesoria,
makijaż, włosy, dźwięki, surrealistyczną scenografię, teksturę
tkanin, czy nawiązanie do odkryć naukowych podczas pokazu kolekcji
wdów Culledon z udziałem Kate Moss. Podczas jednego z pokazów
wykorzystano hologram, złudzenie optyczne,polegające na
projekcji obrazu przez płyty szkła pod kątem 45 stopni, odkryte
przez brytyjskiego naukowca Johna Henrego Pepper'a.
Kolejnym niezwykle spektakularnym i wymagającym ponad tydzień programowania był pokaz kolekcji nr 13, który polegał na rozpylaniu dwóch farb fluorescencyjnych w kolorze czarno – zielonym, na modelce ubranej w białą sukienkę. Obrotowa scena bardzo poetycka w ruchach, wywołała zachwyt i łzy szczęścia u projektanta. Inspiracją do pokazu, uwydatniającego relację człowieka z maszyną, była niemiecka artystka Rebecca Horn. Niezwykły sukces odniosła również ostatnia kolekcja drukowanych cyfrowo sukienek, stworzona z boskim rozmachem, tuż przed śmiercią projektanta, którą nazwał Plato Atlantis, odnosząca się do mitycznej krainy, współczesnych problemów globalnego ocieplenia i odwrotnej ewolucji człowieka zdolnego do życia w ocenach.
Kolejnym niezwykle spektakularnym i wymagającym ponad tydzień programowania był pokaz kolekcji nr 13, który polegał na rozpylaniu dwóch farb fluorescencyjnych w kolorze czarno – zielonym, na modelce ubranej w białą sukienkę. Obrotowa scena bardzo poetycka w ruchach, wywołała zachwyt i łzy szczęścia u projektanta. Inspiracją do pokazu, uwydatniającego relację człowieka z maszyną, była niemiecka artystka Rebecca Horn. Niezwykły sukces odniosła również ostatnia kolekcja drukowanych cyfrowo sukienek, stworzona z boskim rozmachem, tuż przed śmiercią projektanta, którą nazwał Plato Atlantis, odnosząca się do mitycznej krainy, współczesnych problemów globalnego ocieplenia i odwrotnej ewolucji człowieka zdolnego do życia w ocenach.
Alexander McQueen
Reasumując McQueen był drugim
Picasso w dziedzinie krawiectwa, stworzył silną i pożądaną
markę, która pozostaje w umysłach kobiet, tak trwale, jak najlepszy
tatuaż. Stworzył markę, którą pokochała m.in. Bjork, Lady Gaga.
Genius!
Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different.
Dziękuję
Patricia
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.