wtorek, 26 kwietnia 2016

Tkaniny Krystyny Jatkiewicz, artystycznie zdobione grafiką cyfrową

Tkaniny artystyczne Krystyny Jatkiewicz

Na tkaninach Krystyny Jatkiewicz, ozdabianych przez nią metodą grafiki cyfrowej, odkryjemy abstrakcję, ślady, impulsy i pozytywne emocje, natomiast w malarstwie przedstawiającym artystki odnajdziemy realizm, stonowane kolory i światłocienie.


Rysunek, malarstwo i sztuka włókna to dyscypliny, które Krystyna Jatkiewicz uprawia od czasów nauki w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Kielcach. Grafikę komputerową artystka odkryła w Studium Plastycznym Collage w Warszawie. Co ciekawe do połączenia grafiki z tkaniną artystyczną zachęcił artystkę Prof. Waldemar Szysz z Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Krystyna Jatkiewicz ukończyła tę uczelnię z wyróżnieniem za aneks do dyplomu z grafiki komputerowej na tkaninie.


Fot. Lech Andrzejewski



Artystka nie obawia się eksperymentować, dlatego w swojej twórczości wykorzystuje tradycyjne i współczesne  środków wyrazu  oraz wiele tematów, które czerpie z życia, jak martwa natura, portrety ludzi, zwierzęta. Ulubioną techniką jest malowanie farbami akrylowymi, które nakłada na różne podłoża pędzlem lub szpachlą. Jak zdradza artystka, swój proces twórczy dzieli na czas planowania, projektowania oraz impulsywnych realizacji.  Kiedy bierze udział w konkursach zdarza się, że obrazy dostarcza jako ostatnia, a złożona praca wygrywa. Tak więc sprawdza się powiedzenie, że "ostatni będą pierwszymi".

Grafika na filcu

Krystyna Jatkiewicz często wykorzystuje w swoich pracach filc, najstarszy surowiec do wykonywania tkanin metodą spilśniania. Filc może mieć wiele barw, a jego struktura pozwala na odważne i oryginalne działania artystyczne. Poniżej kilka prac artystki z wykorzystaniem filcu połączonego, autorską techniką, z nowoczesną grafiką.



Grafika na filcu została zaprezentowana przy okazji wystawy w Galerii 022 Domu Artysty Plastyka w Warszawie.



Autor Krystyna Jatkiewicz 




Wiele prac zrealizowanych na tkaninie oraz płótnie zostało nagrodzonych. Oto one:


"2008" - grafika na filcu, I nagroda w konkursie olimpijskim zorganizowanym przez Centrum Olimpijskie w Warszawie (2008)



Autor Krystyna Jatkiewicz




"Ślady 6" - grafika na tkaninie, I nagroda Grafika Warszawska ( 2007)

Autor Krystyna Jatkiewicz




"Ogień wewnętrzny" - grafika na tkaninie, II nagroda w konkursie Energia zorganizowanym przez miasto Bełchatów (2007)



Autor Krystyna Jatkiewicz






2007 i 2008 - wyróżnienia za zestawy prac w konkursach I i II Biennale Miniatury Cyfrowej zorganizowanym przez Płocką Galerię Sztuki.


" Ślady 1" - nominacja do Grand Prix na V Ogólnopolskim Biennale Grafiki Studenckiej zorganizowanym na Wydziale Grafiki ASP w Poznaniu. (2007)



Tkanina artystyczna z motywem graficznym została zaprezentowana na wielu wystawach w Polsce i na świecie mi.in:


  •  IX-e Triennale Internationale des Mini Textiles, Musee des Beaux - Arts, Angers ( Francja )
  • ART & SPORT  Comite International Olimpique ( Szwajcaria ) 
  • 7th International Fiber Art Biennale Exhibition, Nantong 1895 Cultural Industry District, Jiangus Province ( Chiny )
  • Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi na 11 i 12 Ogólnopolskiej wystawie Tkaniny Unikatowej oraz 9 i 10 Ogólnopolskiej wystawie Miniatury Tkackiej ( Polska )


Centralne Muzeum Włókiennictwa znajduje się w XIX- wiecznym budynku, w którym mieściła się kiedyś fabryka włókiennicza. Kilka zdjęć z odrestaurowanych wnętrz poniżej:





Fot. Lech Andrzejewski




Fot. Lech Andrzejewski


Z cyklu "Bliżej Krystyny Jatkiewicz"


Cykl Bliżej Artysty odkrywa prywatne myśli lubianych artystów. Postanowiłam zagłębić się w motywy, rytmy i emocje osobowości Krystyny Jatkiewicz. Przeczytajcie poniżej:
  1. Mój związek ze sztuką odkryłam  w  "szkole podstawowej."
  2. Obraz, który wywarł na mnie największe wrażenie to "niewielkich wymiarów obraz Williama Turnera, który widziałam na wystawie w Manheim."
  3. Miejsca do których często podróżuję to Chorwacja, Bardzo ciekawe zabytki, piękne morze, wyspy. Cudnie!"
  4. Idealne miejsce do pracy to "moja pracownia. Tu jest mi najlepiej."
  5. Kolory, które wyrażają moje emocje to " dotychczas szarości, beże, brązy, ale teraz ten zestaw zmienia się."
  6. We współczesności nowe technologie pomagają mi" od początku do końca, dzięki nim powstają moje grafiki, a przeszkadzają w... nie nie przeszkadzają, martwi mnie fakt, że w niewielkim stopniu je znam."
  7. Mój wernisaż , którego nigdy nie zapomnę " jeszcze jest przede mną."
  8. Mój obraz, który wysłałabym w kosmos jako wizytówkę ludzkości "mam nadzieję namalować go."  
  9.  Artysta, którego chciałabym poznać, gdyby jeszcze żył to "Mark Rothko." 

Wybrane zdjęcia prac zostały udostępnione dzięki uprzejmości artystki. Więcej dzieł można obejrzeć na autorskiej stronie.

Otulona delikatną tkaniną,

pozdrawiam

Zainteresował Cię mój artykuł? Podziel się nim z przyjaciółmi. Będzie mi miło, gdy pozostawisz swój komentarz i zainspiruje Cię w życiu. Pamiętaj think different. 

Dziękuję




Patricia

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.